Eerste OneRoom virtual leslokaal van Nederland

Leerlingen thuis en leerlingen in de klas samen lessen laten volgen, alsof ze in hetzelfde lokaal zitten. Dat is al vanaf het begin het doel van hybride onderwijs. Dankzij nieuwe OneRoom-technologie van het Britse bedrijf X2O media hebben we daarin bij Radboud Universiteit nu de volgende stap gezet. 

Fidato heeft voor de Radboud Universiteit het allereerste échte virtual leslokaal van Nederland ingericht. Dit betekent dat we voor docenten eindelijk een manier gevonden hebben om iedereen bij de les te betrekken, of ze nu thuis zitten of in de klas. Een grote stap vooruit die leren en lesgeven voor iedereen makkelijker en leuker maakt.

Vooroplopen in hybride onderwijs 

De Radboud Universiteit is koploper in hybride onderwijs en wilde graag gaan werken met de OneRoom-technologie, die nog nergens in Nederland in gebruik was. Hun enthousiasme laat vooral zien hoe belangrijk de universiteit het vindt dat onderwijs inclusief is en voor iedereen toegankelijk. Samen met hun afdeling Audiovisual Services en de faculteit Radboud in’to Languages gingen we dus aan het werk. 

Ieder zijn eigen scherm 

Er zijn natuurlijk al meer virtual classroom-oplossingen op de markt, maar OneRoom is bijzonder omdat iedere online deelnemer in het leslokaal een eigen scherm krijgt, inclusief camera en luidspreker. Deze schermen hangen in de ruimte achter de fysiek aanwezige leerlingen. Zo kan de docent daadwerkelijk oogcontact maken met iedere individuele leerling, of die nu online deelneemt of in de klas zit. Dit geeft alle betrokkenen een veel intenser beleving in de ruimte, vergeleken bij de gangbare oplossingen voor hybride onderwijs. 

Pionieren 

Het project was niet zonder uitdagingen, vooral omdat het de eerste keer was dat we werkten met de unieke software van deze Engelse fabrikant. Ook voor ons is het in zo’n geval een uitdaging om ervoor te zorgen dat de software precies zo werkt zoals de klant dat wil. Tegelijkertijd past dit wel bij ons om steeds voorop te willen lopen en nieuwe ervaringen op te doen met nieuwe toepassingen. Kennis die we ook weer in volgende projecten kunnen gebruiken. De belangrijkste uitdaging was het integreren van de nieuwe software met de AV-hardware die de Radboud Universiteit al gebruikte. Dat is uiteindelijk heel goed gelukt, vooral dankzij de samenwerking met de AV-mensen van de universiteit. 

Voorwaarde voor succes = integratie van hardware + software 

Centraal in dit innovatieve project stond natuurlijk het OneRoom-platform. Alle hardware is door ons geleverd: beeldschermen, microfoons, camera’s en luidsprekers van hoge kwaliteit. Want innovatieve software is mooi, maar ook de hardware heeft grote invloed op de ervaring. De combinatie van software en hardware zorgt er uiteindelijk voor dat elke leerling, thuis en in de klas, optimaal kan deelnemen aan de lessen. Daardoor verdwijnen eindelijk de praktische grenzen tussen fysiek en virtueel aanwezig zijn en wordt de virtual classroom een dynamische en interactieve leeromgeving. 

Een nieuwe standaard in het onderwijs 

Het expertisecentrum voor taal en communicatie van de universiteit was heel betrokken en wilde hun nieuwe visie op lesgeven, ‘blended learning’ genaamd, graag technisch handen en voeten geven met deze inclusieve, innovatieve technologie. Ook hun expertise en inzet waren cruciaal voor het realiseren van dit unieke leslokaal. 

Al met al was het een project met alle typisch Fidato-ingrediënten: vooruitstrevende techniek, creativiteit, maatwerk, samenwerking en het gezamenlijk doel om het voor de gebruiker zo prettig en makkelijk mogelijk te maken om de technologie te gebruiken. Dankzij gezamenlijke inzet van alle betrokkenen hebben we een nieuwe oplossing neergezet die niet alleen het onderwijs bij de Radboud Universiteit vooruit zal helpen, maar die een nieuwe standaard zet voor het onderwijs van nu. 

Wil je dat we je meer vertellen over het inrichten van een virtueel klaslokaal voor écht inclusieve hybride lessen? Neem dan contact met ons op, dan beantwoorden we al je vragen.